Openingstijden: ma / zat 10:00 - 18:00    ☎ 06-39583048

Heeft u een gaming monitor met hoge verversingsfrequentie nodig?

Heeft u een gaming monitor met hoge verversingsfrequentie nodig

Hoewel een hoge verversingssnelheid inderdaad wonderen kan doen voor gamers, is een hoger getal niet voor iedereen beter. Afhankelijk van waar je je computer voor gebruikt, is het misschien een beter idee om te kijken naar de schermresolutie, het type paneel en de kleurnauwkeurigheid. Om je te helpen weten waar je op moet letten, hebben we opgesomd wat een hoge verversingssnelheid doet, wat het niet doet, en waarom het belangrijk is.

Wat betekent HZ eigenlijk?

Hz staat voor hertz, dat is een eenheid van frequentie. Ongeacht de context is 1Hz gelijk aan één cyclus per seconde. Een computerprocessor kan dus op 4GHz draaien, wat betekent dat hij 4.000.000.000 instructiecycli per seconde afwerkt. Hetzelfde geldt voor monitoren, behalve dat Hz iets meet dat bekend staat als de verversingsfrequentie.


De verversingssnelheid is het aantal keren per seconde dat een beeldscherm zijn beeld ververst. Aangezien beweging wordt weergegeven door het verschil tussen frames, stelt de verversingssnelheid in feite een harde grens aan de framerate die zichtbaar is. Dit gezegd zijnde, is verversingssnelheid niet hetzelfde als beeldsnelheid. De verversingssnelheid is een eigenschap van de monitor, terwijl de beeldsnelheid een eigenschap is van de informatie die er naar toe wordt gestuurd. Ze moeten het eens zijn over wat er op het scherm wordt getoond.


Als u een spel kunt spelen met 100 beelden per seconde, kunt u een tastbaar voordeel zien van het spelen ervan op een monitor die zoveel keer per seconde kan vernieuwen. Maar als je naar een film kijkt met een klassieke 24 fps, zal een monitor met een hogere verversingssnelheid geen verschil maken.

Motion Resolution

Als uw computer een spel kan spelen met een framerate die hoog genoeg is voor een 120Hz- of 240Hz-monitor, zult u een merkbare verandering zien in de waargenomen scherpte van een bewegend beeld. Onscherpte ontstaat door de manier waarop het menselijk brein de reeks afzonderlijke frames verwerkt die een monitor weergeeft. De hersenen vervagen de reeks beeldjes om een zinnig bewegend beeld te creëren, maar daarbij gaan wel wat details verloren.


Een hogere beeldverversingsfrequentie helpt om de onscherpte te verminderen door onze hersenen meer informatie te geven om op te reageren, waardoor de waargenomen onscherpte afneemt. In tegenstelling tot computerhardware zijn onze hersenen echter niet allemaal volgens dezelfde specificaties gemaakt. Sommige mensen merken onmiddellijk het verschil tussen een 60Hz- en een 120Hz-scherm, terwijl anderen niet zien waar iedereen zich zo druk over maakt. Het verschil tussen 120Hz en 240Hz is nog subtieler.


Nogmaals, het hangt sterk af van wat je op je systeem doet. Gamers zullen scherpere beelden zien tijdens snelle actie, en het bewegen van een muis kan soepeler aanvoelen in vergelijking met een meer typisch 60Hz-scherm. Surfen op het web bij het snel naar beneden scrollen van een pagina kan er ook iets vloeiender uitzien, maar bij het bekijken van online video's en het beantwoorden van e-mails zul je geen voordeel zien.

Screen tearing

Screen tearing

Omdat verversingsfrequenties en framerates heel verschillend zijn, kunnen ze vaak niet met elkaar overeenkomen. Op dat moment kan er iets gebeuren dat screen tearing wordt genoemd. Dit gebeurt meestal wanneer de videokaart van een computer frames uitspuwt met een snelheid die veel hoger is dan de verversingsfrequentie van de monitor die erop is aangesloten. Omdat er meer frames worden gerenderd dan de monitor aankan, worden soms halve frames samen op het scherm getoond, wat zich manifesteert als een duidelijke splitsing tussen twee delen, die geen van beide goed op elkaar lijken uit te komen. Het is een storend probleem dat zelfs de minst gevoelige kijker meestal zal opmerken.



In games die niet bijzonder belastend zijn, kunnen de framerates vaak boven de 100 fps uitkomen. Een 60Hz-scherm ververst zich echter maar 60 keer per seconde. Dit betekent dat gamers niet volledig profiteren van het verbeterde reactievermogen van de hogere framesnelheid en dat ze scheuren kunnen zien omdat het scherm de gegevens die het ontvangt niet kan bijhouden. Een 120Hz-beeldscherm vernieuwt zich twee keer zo snel als een 60Hz-beeldscherm, zodat het tot 120 fps kan weergeven, en een 240Hz-beeldscherm kan tot 240 fps aan. Dit voorkomt tearing in de meeste games.


Hoewel je altijd het risico loopt op schermtearing bij een framerate boven je refresh rate, is dat maar tot op zekere hoogte. In games als Counter-Strike: Global Offensive, waar de framerate vaak ruim boven de 100 fps ligt, zijn er meer, kleinere scheuren. Een enkele scheur is gemakkelijk op te merken, maar meerdere kleine scheuren worden door de meeste mensen niet opgemerkt.


Framesynchronisatietechnologieën zoals V-Sync, Freesync en G-Sync helpen ook om schermscheuren te voorkomen, maar ze hebben hun eigen nadelen. V-Sync beperkt de prestaties. Voor Freesync en G-Sync zijn specifieke combinaties van videokaart en monitorhardware nodig. Deze technologieën worden steeds beter, maar ze vereisen nog steeds een aantal belangrijke keuzes voor GPU's en beeldschermen.


GPU's en verversingssnelheid

Verversingssnelheid

Synchronisatietechnologieën zijn ontworpen om samen te werken met GPU's om problemen zoals schermscheuren op te lossen, maar dat is lang niet de enige rol die GPU's spelen in de beeldschermprestaties. Als je 120 tot 144Hz of hogere prestaties wilt, heb je ook een GPU nodig die je gaming kan bijhouden.


Er is geen perfecte keuze voor een GPU die 120 of meer frames per seconde kan weergeven, maar meer verwerkingskracht en een grotere hoeveelheid sneller geheugen zijn altijd een goed teken. De nieuwste generatie Nvidia's RTX 3000-serie GPU's zijn uitstekende kandidaten, maar ze zijn niet de enige.


Je kunt ook minder gedetailleerde games spelen, of de in-game instellingen verlagen om hogere framerates te krijgen en zo beter te profiteren van een beeldscherm met een hoge verversingssnelheid.

Input response

De verversingssnelheid van een monitor is van invloed op de inputvertraging. Een 60Hz-beeldscherm zal bijvoorbeeld nooit een zichtbare vertraging hebben van minder dan 16,67 milliseconden, omdat dat de tijd is die verstrijkt tussen de ene verversing en de volgende. Een 120Hz-beeldscherm halveert die tijd tot 8,33 ms, en een 240Hz-beeldscherm brengt die tijd verder terug tot 4,16 ms.


Een vertraging van minder dan 10 ms lijkt misschien niet belangrijk, en voor veel mensen - zelfs gamers - is dat ook niet zo. Lag kan echter de moeite waard zijn om te elimineren voor ultra-competitieve games of voor degenen die games zo vloeiend mogelijk willen laten aanvoelen. Ook dit is weer een probleem dat sommige mensen sneller zullen opmerken dan anderen.


Het is belangrijk om hier op te merken dat de vernieuwingsfrequentie niets te maken heeft met invoervertraging. Telkens wanneer u met uw muis klikt of een toetsaanslag invoert, ontvangt en verwerkt uw PC dit nog steeds met dezelfde snelheid. De verversingssnelheid heeft alleen te maken met hoe snel u het resultaat van uw actie op het scherm ziet, waarbij de hele invoerketen in het gedrang komt.

Heb je echt een 120Hz of 240Hz monitor nodig?

Wij denken dat gamers een groter voordeel zullen zien in het overschakelen naar een monitor met hoge verversingssnelheid dan in het upgraden naar 4K, aangezien beide vrij duur kunnen zijn en belastend voor uw hardware. Beeldschermen met 120Hz of 144Hz leveren vloeiendere, traanvrije games met minder invoervertraging. Deze verbeterde prestaties zijn vooral gunstig in games waar snelle invoer van vitaal belang is om te winnen en in games met competitieve vechters of shooters, waaronder Fortnite, Overwatch, Mortal Kombat en andere in deze genres.

240Hz Monitor

De beste manier om te begrijpen hoe deze functie werkt is door fysiek getuige te zijn van bewegingsdemo's op schermen in een echte winkel. Zo kunt u een beter geïnformeerde beslissing nemen over een upgrade.


Als u geen gamer bent, zorgen hogere beeldverversingsfrequenties voor een bijna onmerkbare verandering in de algehele prestaties van uw systeem. Het zal uw bureaublad vloeiender laten lijken bij het surfen op het web, maar verder zult u niet veel verbetering zien. Televisies met 120Hz- of 240Hz-panelen verbeteren de bewegingskwaliteit verder met beeldprocessoren die de invoer veranderen. Sommige kunnen zelfs frames toevoegen, waardoor de framerate van inhoud toeneemt. Beeldschermen beschikken daarentegen meestal niet over een processor, waardoor de voordelen van het paneel bij het bekijken van video-inhoud minimaal zijn. Een verbeterde verversingssnelheid garandeert ook niet dat "ghosting" wordt geëlimineerd.


Uiteindelijk denken wij dat fanatieke gamers zeker baat zullen hebben bij het upgraden van hun systemen met beeldschermen met een hoge verversingsfrequentie. Als je geen fanatieke gamer bent, zijn er genoeg functies die beter voldoen aan je niet-gamer wensen.

Recente blog posts

Vermindert een 144Hz monitor de FPS?
door Jari Oostvogels 16 jan., 2023
Framerates zijn essentieel bij gaming. Veel gamers zullen FPS verkiezen boven grafische details. Daar is een zinnige reden voor: hoe meer frames per seconde, hoe nauwkeuriger uw reactietijd.
Wat houdt ram in (Random Access Memory)?
door Jari Oostvogels 03 jan., 2023
RAM is het korte termijn geheugen van uw computer. Het is waar uw computer de programma's en gegevens bijhoudt die u op dit moment gebruikt. U weet waarschijnlijk al dat meer RAM-geheugen beter is, maar misschien wilt u nu meer RAM-geheugen installeren.
Playstation 4 gaat niet aan [10 makkelijke oplossingen] - CRC
door Jari Oostvogels 12 mrt., 2022
Stel je voor: je nodigt je vrienden uit voor een snel potje FIFA op je PS4. Tot je grote schrik gaat je console niet aan. Laat dit artikel een leidraad voor je zijn als je PlayStation 4 niet aan wil gaan, in plaats van je paniekmodus in te schakelen!
Hoe kies je een CPU? - Computer Reparatie Center
door Jari Oostvogels 08 mrt., 2022
Er zijn maar weinig onderdelen in uw systeem die zo belangrijk zijn als de centrale verwerkingseenheid (CPU).
Show More
Vermindert een 144Hz monitor de FPS?
door Jari Oostvogels 16 jan., 2023
Framerates zijn essentieel bij gaming. Veel gamers zullen FPS verkiezen boven grafische details. Daar is een zinnige reden voor: hoe meer frames per seconde, hoe nauwkeuriger uw reactietijd.
Wat houdt ram in (Random Access Memory)?
door Jari Oostvogels 03 jan., 2023
RAM is het korte termijn geheugen van uw computer. Het is waar uw computer de programma's en gegevens bijhoudt die u op dit moment gebruikt. U weet waarschijnlijk al dat meer RAM-geheugen beter is, maar misschien wilt u nu meer RAM-geheugen installeren.
Playstation 4 gaat niet aan [10 makkelijke oplossingen] - CRC
door Jari Oostvogels 12 mrt., 2022
Stel je voor: je nodigt je vrienden uit voor een snel potje FIFA op je PS4. Tot je grote schrik gaat je console niet aan. Laat dit artikel een leidraad voor je zijn als je PlayStation 4 niet aan wil gaan, in plaats van je paniekmodus in te schakelen!
Hoe kies je een CPU? - Computer Reparatie Center
door Jari Oostvogels 08 mrt., 2022
Er zijn maar weinig onderdelen in uw systeem die zo belangrijk zijn als de centrale verwerkingseenheid (CPU).
Wat is het verschil tussen DDR3 en DDR4 RAM?
door Jari Oostvogels 05 mrt., 2022
DDR3 RAM had een lange aanloop na de release in 2007 en voedde mainstream laptops en desktopcomputers gedurende vele jaren. In 2014 werd DDR4 RAM echter vrijgegeven voor het publiek en het is sindsdien het meest voorkomende geheugentype geworden in desktop-pc's, laptops en tablets.
Hoeveel RAM heb je nodig?
door Jari Oostvogels 02 mrt., 2022
Random access memory, meestal afgekort tot RAM of gewoon "geheugen", is een van de belangrijkste onderdelen van elk computerapparaat.
Wat is Ram en wat doet het? - Computer Reparatie Center
door Jari Oostvogels 26 feb., 2022
Random-access memory, of RAM, is een essentieel onderdeel in alle apparaten, van pc's tot smartphones tot consoles.
Wat is een CPU en wat doet hij eigenlijk? - CRC
door Jari Oostvogels 22 feb., 2022
CPU's zitten in bijna alle apparaten die u bezit, of het nu een console, een computer of een thermostaat is. "CPU", wat staat voor "central processing unit".
Modem vs router: Wat is het verschil?
door Jari Oostvogels 19 feb., 2022
Wanneer u het internet gebruikt, gebruikt u waarschijnlijk zowel een modem als een router. Maar wat zijn dat eigenlijk, en hoe werken ze samen?
Chromebook vs laptop: Wat is het verschil?
door Jari Oostvogels 14 feb., 2022
Veel mensen beschouwen de Chromebook als de slankere, snellere en nog eenvoudigere neef van de traditionele laptop.
Meer posts
Share by: